Основні правила безпеки у транспорті
Залізничний транспорт
Зонами підвищеної небезпеки на залізничному транспорті є: залізничні колії, переїзди, посадочні платформи та вагони, в яких пасажири здійснюють поїздку.
Постійну небезпеку становить система електропостачання, отримання травм під час посадки або висадки, можливість сходження рухомого складу з колій, зіткнення, наїзди на перепони на переїздах, пожежі та вибухи безпосередньо у вагонах.
Не виключаються розмиви залізничних колій, обвали, осипи, зсуви, затоплення. При перевезенні небезпечних вантажів, таких як гази, легкозаймисті, вибухонебезпечні, ядучі, отруйні та радіоактивні речовини, виникають вибухи, пожежі цистерн та інших вагонів.
Небезпека для людини
Травми верхніх і нижніх кінцівок , поверхневі тупі і рвано-забиті рани м’яких тканин різної локалізації , закриті черепно-мозкові, комбіновані травми, травм з синдромом тривалого стиснення при неможливості швидкого вивільнення уражених частин тіла з-під деформованих конструкцій локомотивів і вагонів, опіки, отруєння продуктами горіння та іншими токсичними речовинами, ураження струмом.
Необхідні дії
під час перебування в зоні дії залізничного транспорту:
– в очікуванні поїзда не можна влаштовувати на платформі рухливі ігри, бігти поруч з вагонами поїзда, що йде, а також стояти менш ніж в двох метрах від краю платформи під час проходження поїзда без зупинки;
– на електрифікованих ділянках не можна підніматися на опори, торкатися до металевих проводів заземлення, які знаходяться між опорами та рейками;
– до вагону слід заходити тільки після повної зупинки поїзда.
під час поїздки рекомендується:
- не класти важкі речі на верхню задню (по відношенню до локомотиву) багажну полицю. Якщо покласти їх більше нікуди, спробувати закріпити речі;
- якщо є вибір, куди лягти, лягати на передню по відношенню до локомотиву полку. Це позбавить від травм в разі екстреного гальмування поїзда;
- не залишати на столику після їжі ріжучі, колючі предмети або ті що можуть розбитися;
- пересуваючись по вагону під час руху поїзда, триматися за поручні, оскільки завжди можливо екстрене гальмування;
правила виживання у разі якщо під час поїздки сталося зіткнення з іншим поїздом або автомобілем, схід з рейок, пожежа:
-не панікувати;
-відчувши запах диму, змочити водою рушник або одяг і зав’язати ними рот і ніс;
-попередити про небезпеку пасажирів сусіднього купе;
-повідомити про надзвичайну подію провіднику;
-в разі пожежі не намагатися відразу вибратися через двері вагона: швидше за все вони будуть закриті;
-намагатись відкрити вікно або розбити віконне скло будь-яким предметом;
– вибираючись з вікна вагона, спочатку необхідно спустити вниз дітей і людей похилого віку. Якщо висота велика – стрибати необхідно першими і приймати на руки інших.
Автомобілі
Причинами дорожньо-транспортних подій є: порушення правил дорожнього руху, перевищення швидкості руху, недостатня підготовка водіїв, їх слабка реакція, технічні несправності транспортних засобів, недотримання правил перевезень небезпечних вантажів та недотримання вимог безпеки, керування автомобілем у нетверезому стані, незадовільний стан доріг, відкриті люки, необгороджені та неосвітлені ділянки ремонтних робіт, відсутність знаків про попередження небезпеки, несправність сигналізації на залізничних переїздах, порушення дорожнього руху пішоходами.
Необхідні дії:
– на передньому сидінні необхідно пристебнути пас безпеки і впертися руками у панель приладів;
– і водій, і пасажир повинні нахилити голову так, щоб вона в момент удару зіткнулася з руками, а не з панеллю чи вітровим склом;
– якщо пасажир на задньому сидінні один і він не пристебнутий пасом безпеки, йому краще лягти на сидіння і прикрити голову руками;
– якщо перед ним є сидіння, необхідно нахилитися вперед і покласти схрещені руки на сидіння. Притиснувши голову до рук, утримувати її від удару. Ноги просунути вперед і впертися у підлогу.
Метрополітен
Надзвичайні ситуації на станціях, в тунелях, у вагонах метрополітену відбуваються у результаті:
– зіткнення і сходу з рейок поїздів, пожеж та вибухів, руйнування несучих конструкцій ескалаторів;
– виявлення в вагонах і на станціях сторонніх предметів, які можна віднести до категорії вибухонебезпечних, легкозаймистих та токсичних речовин;
– падіння пасажирів та їх речей на колію.
Небезпека для людини:
Травми верхніх і нижніх кінцівок, поверхневі тупі і рвано-забійні рани м’яких тканин різної локалізації, закриті черепно-мозкові, комбіновані травми, опіки, отруєння продуктами горіння та іншими токсичними речовинами, ураження струмом.
Необхідні дії:
на станції метрополітену:
– повідомити працівника метрополітену (чергового на станції метрополітену) про виникнення надзвичайної ситуації на станції;
– зателефонувати до екстренних служб та вказати місце, де виникла надзвичайна ситуація або подія;
– виконувати всі вказівки працівників метрополітену і намагатися попередити виникнення паніки серед людей;
– закривати органи дихання зволоженою тканиною, через яку можна дихати у разі сильного задимлення;
– рухаючись до ескалаторів допомагати пасажирам із дітьми, жінкам, літнім людям, інвалідам;
– за можливістю надавати першу медичну допомогу постраждалим.
у вагоні потягу метрополітену:
– негайно сповістити машиніста потягу через переговорний пристрій про надзвичайну ситуацію або подію та виконувати всі його вказівки;
– у разі виникнення пожежі на початковій стадії її розвитку, необхідно спробувати її загасити, використовуючи вогнегасники, що знаходяться у вагоні, або підручн засоби;
– намагатися перейти у вільну від вогню (безпечну) частину вагона й стримувати поширення пожежі, збиваючи полум’я одягом або заливаючи його будь-якими негорючими рідинами;
– спробувати попередити виникнення паніки у вагоні, заспокоювати людей, взяти дітей на руки; у разі сильного задимлення закривати органи дихання зволоженою тканиною, через яку можна дихати;
– залишатися у вагоні, доки потяг рухається в тунелі;
– не зупиняти потяг у тунелі аварійним стоп-краном, що може призвести до ускладнення гасіння пожежі та евакуації пасажирів;
– не залишати вагон без команди машиніста, не торкатися металевого корпусу вагона й дверей до вимкнення високої напруги на всій ділянці;
– відкривати двері вагону тільки за командою машиніста потягу (вибивати скло, після чого очистити рами вікон від його уламків); вийти з вагону й рухатися вперед у напрямку руху потяга до найближчої станції метрополітену;
– рухатися вздовж колії між рейками групами, не торкаючись до струмопровідних шин (збоку від рейок);
– бути уважним під час виходу з тунелю поблизу станції метрополітену (можлива поява зустрічного потяга);
– після прибуття на станцію виходити із вагона, пропускаючи вперед дітей і людей похилого віку;
– перевірити, чи не залишився хто-небудь у вагоні, за необхідності допомогти їм вийти;
– виконувати команди (вказівки) працівників метрополітену щодо евакуації з місця надзвичайної ситуації або події.
Водний транспорт
Більшість великих аварій і катастроф на суднах відбувається під впливом ураганів, штормів, туманів, льодовиків, а також з вини людей – капітанів, лоцманів і членів екіпажу.
Також аварії трапляються через недоліки і помилки при проектуванні та будівництві судна.
Рішення про залишення судна приймає тільки капітан. При висадженні із судна виконуйте вказівки членів екіпажа і дотримуйтесь наступних правил:
– у першу чергу в шлюпках надаються місця жінкам, дітям, пораненим, людям похилого віку;
– перед посадкою в шлюпку чи на рятувальний пліт надягніть на себе побільше одягу, а зверху – рятувальний жилет. Якщо є можливість, покладіть в шлюпку ковдри, додатковий одяг, аварійне радіо, питну воду і їжу;
– якщо є необхідність стрибати з борта корабля у воду (висота має бути не більше п’яти метрів), закрийте рот і ніс однією рукою, а другою – міцно тримайте жилет;
– у воді з кожним рухом збільшується витрата тепла – пливіть тільки до рятувального засобу;
– після завантаження рятувального засобу людьми необхідно відплисти на безпечну відстань від потопаючого судна (не менше 100 м);
– перебуваючи на рятувальному плоті, шлюпці чи у воді, людина повинна побороти паніку та розгубленість. Така поведінка збільшує шанси на виживання.
Дії при відсутності рятувальних засобів
Перебуваючи у воді, подавайте сигнали свистком чи підняттям руки. Втрата тепла в воді відбувається в кілька разів швидше, ніж на повітрі, тому рухи навіть у теплій воді повинні бути зведені до того, щоб тільки триматися на плаву.
У рятувальному жилеті для збереження тепла згрупуйтеся, обхопіть руками з боків грудну клітину. Якщо на Вас немає рятувального жилета, пошукайте який-небудь предмет, що тримається на воді, і схопіться за нього, щоб зберігати сили до прибуття рятувальників. Відпочивайте, лежачи на спині.
Повітряний транспорт
Аварії і катастрофи повітряного транспорту можуть виникати в момент запуску двигунів, при розбігу на злітно-посадковій смузі, на зльоті, під час польоту і при посадці. У таких ситуаціях можуть бути руйнування окремих конструкцій літака, відмова двигунів, нестача палива, перебої в життєзабезпеченні екіпажу та пасажирів, порушення роботи системи управління, електропостачання, зв’язку, пілотування, вибухи і пожежі на борту літака.
Авіаційна аварія – подія, що не призвела до людських жертв, але викликала таке значне руйнування літака, що відновлювальні роботи неможливі або недоцільні.
Необхідні дії
Перед польотом необхідно уважно прослухати передполітну інструкцію стюардеси, запам’ятати, де знаходяться аварійні люки (найчастіше в районі крил), як користуватися кисневими масками. Це стане в нагоді, якщо аварія станеться на висоті понад 3000 м.
Маску потрібно надягати негайно, як тільки ви почуєте свистячий звук повітря, що лунає з салону. При найменших ознаках тривоги відразу пристебніться ременем. Краще надіти верхній одяг – він може захистити вас від опіків, якщо доведеться вибиратися з палаючого літака. Вийняти з кишень всі тверді предмети, включаючи ручки, авторучки, запальнички, зняти окуляри, краватку.
Оптимальна поза під час аварійної посадки – зігнутися і щільно зчепити руки під колінами або схопитися за щиколотки. Голову необхідно покласти на коліна або нахилити її якомога нижче.
Крісло, що стоїть попереду, можна використовувати для прийняття іншої фіксованою пози: схрещені руки покласти на спинку крісла, голову притиснути до рук, ноги витягнути і впертися попереком в нижню частину спинки свого крісла. Обидві пози треба приймати при пристебнутому ремені безпеки.
У момент удару необхідно максимально напружитися, підготувавшись до значного перевантаження.
Під час пожежі у салоні літака:
– необхідно захистити свою шкіру – на вас повинні бути пальто, шапка, плед;
– не дихати димом, захищатися одягом, пробиратися до виходу навколішки;
– не стояти в натовпі біля виходу, якщо черга не рухається, – пошукати інші виходи;
– не брати з собою ручну поклажу;
– не відкривати запасні люки в тому місці, де пробивається вогонь і дим.